Uitwerking verkeersmaatregelen (centrum) Renesse (afgerond)
Aan de hand van deze rapportage en het uitvoeringsprogramma bij de Verkeersstudie 2022 gaan we in 2024 diverse werkzaamheden uitvoeren om de bereikbaarheid, doorstroming en verkeersveiligheid in Renesse te verbeteren.
Update december 2025
In de tweede helft van 2025 hebben we op basis van eerdere verkeersstudies (2022 en 2023) enkele verkeerskundige acties in en rond de kern Renesse opgepakt:
- De uitbreiding van de P+R aan de zijde van de Stoofweg is na de zomer voorbereid samen met Aannemingsbedrijf Lindeloof. Het betreft een uitbreiding met 65 parkeerplaatsen. De werkzaamheden zijn begin november gestart en we hopen deze eind 2025, begin 2026 af te ronden. Aangezien het in de eerste maanden van 2026 wat rustiger is in Renesse en we ‘het groen’ de nodige ruimte willen geven, wordt de uitbreiding van het parkeerterrein vermoedelijk pas eind maart 2026 opengesteld voor bezoekers.
- Op 14 juli 2025 heeft het college van burgemeester en wethouders het Voorlopig Ontwerp voor de herinrichting Korte Moermondsweg vastgesteld. Op basis van dit ontwerp kunnen we langs (vrijwel) het gehele wegtracé een vrij liggend voetpad van 2 meter breed aanleggen. Tot aan de ingang van Vakantiepark Zonnedorp ligt het voetpad aan de noordzijde. Vanaf deze locatie steken voetgangers over naar de zuidzijde, omdat er aan de noordzijde geen ruimte is een dergelijk pad te maken. Gedurende het ontwerpproces hebben we ook oog gehad voor het ruiterpad dat in het plangebied loopt. Het ruiterpad wordt aan de noordzijde van de Korte Moermondsweg aangelegd, zodat dit pad direct aansluit op de doorgaande route langs de Scharendijkseweg. Om de snelheid van het gemotoriseerd verkeer te verlagen, worden plateaus aangelegd die zowel qua hoogte als materialisatie kenbaar maken dat weggebruikers zich in een drukbezocht gebied bevinden. De plateaus zijn zoveel mogelijk gekoppeld aan de ingangen naar de verblijfsrecreatieve bedrijven in het plangebied. De combinatie van maatregelen leidt tot een forse verbetering van de verkeersveiligheid op de Korte Moermondsweg. Uitvoering van werkzaamheden is op zijn vroegst gepland in de winter van 2027/2028, omdat eerst alle werkzaamheden in de Laone afgerond moeten zijn en er nog budget vrijgemaakt moet worden door de gemeenteraad.
- Op 20 november 2024 hebben we in samenspraak met de dorpsraad en de ondernemersvereniging een evaluatie van het (zomer)seizoen 2024 georganiseerd. Alle actiepunten zijn in de loop van 2025 afgerond.
Update juni 2025
In de eerste helft van 2025 zijn we op basis van eerdere verkeersstudies (2022 en 2023) druk geweest met diverse verkeerskundige acties in en rond de kern Renesse:
- Eind 2024 hebben we de aangepaste fietsoversteek Lagezoom/Roelandsweg opengesteld voor verkeer. Vervolgens hebben we afgelopen voorjaar nog een rode deklaag op het fietspad aangebracht en de laatste opleverpunten in orde gemaakt. Door de aanpassingen aan is de verkeersveiligheid voor zowel fietsers als gemotoriseerd verkeer in de nabijheid van een van de belangrijkste rotondes van Renesse sterk verbeterd.
- Begin 2e kwartaal van 2025 heeft Aannemingsbedrijf Lindeloof de werkzaamheden 2e fase optimalisatie P+R afgerond. De gehele P+R is daarmee voor het zomerseizoen weer beschikbaar voor bezoekers.
- In 2024 hebben we een omgevingsvergunning aangevraagd voor de uitbreiding van de P+R aan de zijde van de Stoofweg. Het betreft een uitbreiding met 65 parkeerplaatsen. Het beroep tegen de omgevingsvergunning is in het 1e kwartaal van 2025 ingetrokken. We hebben besloten om de werkzaamheden vanaf november 2025 uit te voeren, dus buiten het drukke zomerseizoen. Naar verwachting wordt de uitbreiding van de P+R eind 1e kwartaal 2026 afgerond.
- Op 25 maart 2025 heeft het college van burgemeester en wethouders besloten tot uitbreiding van het gebied voor vergunninghouder parkeren in Renesse (per 1 mei 2025):
- Het gebied waar mensen alleen met een vergunning mogen parkeren wordt groter. Het nieuwe gebied is zichtbaar op het kaartje hieronder.
- In het hele vergunninghouder gebied geldt straks dat parkeren met een vergunning het hele jaar door aan de orde is, dus 24 uur per dag en 7 dagen per week. Dit zorgt voor duidelijkheid voor iedereen: bewoners, bezoekers en ondernemers.
- Op het parkeerterrein aan de Oude Moolweg mogen bezoekers voorlopig zowel met een vergunning als betaald parkeren. Dit doen we, omdat de Jumbo supermarkt nog in het centrum gevestigd is.
- Het eerste half jaar van 2025 gebruikten wij voor het ontwerpproces herinrichting Korte Moermondsweg. Wij hebben het schetsontwerp begin mei 2025 tijdens een inloopbijeenkomst ter beoordeling voorgelegd aan omwonenden en ondernemers in de directe omgeving. Dat schetsontwerp is goed ontvangen. Momenteel werken we aan een voorlopig ontwerp, dat begin 3e kwartaal 2025 door het college van burgemeester en wethouders vastgesteld moet worden. Of en zo ja, wanneer de werkzaamheden starten, is afhankelijk van het beschikbaar komen van budget (begrotingsraad van november 2025). In ieder geval starten de werkzaamheden pas op zijn vroegst in de winter 2027/2028, omdat eerst de Laone heringericht wordt.
- Op 20 november 2024 hebben we in samenspraak met de dorpsraad en de ondernemersvereniging een evaluatie van het seizoen 2024 georganiseerd. Er zijn diverse, wat kleinere actiepunten die we in de loop van 2025 hebben opgepakt. De acties hebben vooral betrekking op verkeerszaken en de openbare ruimte. Zo is er onlangs aan de Zeeanemoonweg een (extra) kort parkeerplaats gemaakt en een extra prullenbak geplaatst aan de Lange Reke.
- Tot slot heeft het college van burgemeester en wethouders op 27 mei 2025 een besluit genomen over vaste afsluitingen van het centrumgebied in het zomerseizoen. Op vooraf bepaalde, drukke dagen wordt het centrum van Renesse afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Het afgesloten gebied is alleen bereikbaar voor bestemmingsverkeer, waaronder bewoners. Verkeersregelaars en een tekstkar zorgen ervoor dat bezoekers naar de juiste plaats worden begeleid. Er zijn zelfs speciale ‘fietsstewards’ en er komt een pop-up fietsenstalling om het fietsparkeren in zo goed mogelijke banen te leiden.
Update december 2024
In de tweede helft van 2024 zijn de volgende werkzaamheden uitgevoerd:
- Afgelopen zomer hebben we met Staatsbosbeheer overeenstemming bereikt over het gebruik van een stukje grond nabij de kruising Lagezoom/Roelandsweg, waardoor we in staat zijn om de nodige fysieke aanpassingen te doen. Met als doel de situatie voor het fietsverkeer veiliger te maken. Deze werkzaamheden zijn c.q. worden door aannemingsbedrijf Lindeloof uitgevoerd in november en december 2024.
- In het 3e kwartaal van 2024 hebben we Aannemingsbedrijf Lindeloof opdracht gegeven voor de uitvoering 2e fase optimalisatie P+R. Het eerste deel van de werkzaamheden in de 2e fase is in het 4e kwartaal van 2024 naar tevredenheid van onze gemeente uitgevoerd. Het tweede deel van de werkzaamheden in de 2e fase zijn gepland voor 1e kwartaal 2025. De gehele P+R is daarmee voor het zomerseizoen weer beschikbaar voor bezoekers.
- In september 2024 hebben we een omgevingsvergunning aangevraagd voor de uitbreiding van de P+R aan de zijde van de Stoofweg. Het betreft een uitbreiding met 65 parkeerplaatsen. Het is de bedoeling de werkzaamheden in het 2e of 3e kwartaal 2025 uit te voeren, maar of dit lukt, is mede afhankelijk van bezwaren tegen de omgevingsvergunning.
- De invoering vergunninghoudersparkeren parkeerterrein Oude Moolweg en Zeeanemoonweg wordt voorbereid. Per 1 april 2025 is het op deze parkeerplaatsen alleen nog mogelijk om met een vergunning te parkeren. In januari 2025 organiseren wij nog een informatieavond over het vergunninghoudersparkeren, waaronder ook over het beoogde gebied dat we willen uitbreiden.
- - Op 20 november 2024 hebben we in samenspraak met de dorpsraad en de ondernemersvereniging een evaluatie van het seizoen 2024 georganiseerd. Er zijn diverse, wat kleinere actiepunten die we in de loop van 2025 gaan oppakken. De acties hebben vooral betrekking op verkeerszaken en de openbare ruimte.
In 2025 gaan we onder meer aan de slag met aanbevelingen uit de studie fietsparkeren en bezien we de mogelijkheden om aan de Korte Moermondsweg een vrijliggend voetpad aan te leggen.
Update juni 2024
In de eerste helft van 2024 zijn de volgende werkzaamheden uitgevoerd:
- We hebben de drie kruispunten Jan van Renesseweg en het kruispunt Stoofweg/Stoofwekken voor in februari en maart 2024 opgeleverd.
- De fietsoversteek fietspad vanaf de P+R op de Stoofweg is in maart 2024 aangepast, waardoor ter plaatse een wegversmalling voor gemotoriseerd verkeer aan de orde is en voor fietsers de situatie veiliger en overzichtelijker is.
- Voor de kruising Lagezoom/Roelandsweg besloten we tot een fysieke aanpassing, die we voorbereidden in het tweede kwartaal van 2024, gericht op uitvoering in de winter 2024/2025. Hiervoor is medewerking van Staatsbosbeheer benodigd, omdat we een klein stukje grond nodig hebben om op de kruising veiliger te maken, vooral voor fietsverkeer.
- De optimalisatie P+R eerste fase startte begin dit jaar. In maart was de oplevering van deze fase. We zijn gestart met ontwerpwerkzaamheden voor de tweede fase optimalisatie P+R met als doel de werkzaamheden tussen 1 oktober 2024 en 1 maart 2025 uit te voeren.
- We doen onderzoek naar uitbreiding van de P+R aan de achterzijde (60 tot 75 parkeerplaatsen). Indien mogelijk, gaan we in het 2e kwartaal van 2025 tot uitvoering over.
- De invoering vergunninghoudersparkeren parkeerterrein Oude Moolweg schoven we door naar 2025, zodat we in 2024 alle noodzakelijke voorbereidingen kunnen treffen, inclusief communicatie.
- We hebben vrijwel alle actiepunten uit de ‘Evaluatie centrum Renesse 2023’ afgerond.
Wat hebben we in 2023 gedaan?
In 2023 hebben we aandacht besteed aan de 'korte termijn' maatregelen uit de Verkeersstudie 2022. De maatregelen 1 en 2 zijn uitgevoerd door extra bebording met verwijzing naar fietsparkeerplaatsen aan te brengen en een kort parkeerplaats bij de Primera te faciliteren. Dat laatste is in een verkeersbesluit vastgelegd.
Verder heeft er in het kader van maatregel 3 (draaiboek op zeer drukke dagen) de gehele zomer intensief overleg plaatsgevonden tussen de clusters handhaving/verkeer van onze gemeente en andere betrokken partijen in het centrumgebied. Daarbij is onder meer inzet van verkeersregelaars aan de orde geweest op zeer drukke dagen.
Maatregel 4 (fysiek parkeren tijdelijk parkeren op de Duinweg) is niet uitgevoerd, omdat in overleg met de dorpsraad is geconstateerd dat deze actie niet langer noodzakelijk is.
In 2023 hebben we ook maatregel 7 uit de actielijst voor de 'lange termijn' opgepakt, door de parkeerplaatsen aan de Lange Reke te verwijderen en in te richten voor mindervaliden en laden/lossen.
Wat gaan we in 2024 doen?
In 2024 gaan we aan de slag met de voorbereiding en uitvoering van maatregelen uit de rapportage 'Uitwerking Verkeersmaatregelen Renesse 2023' en enkele acties uit de integrale verkeersstudie uit 2022:
- Herinrichting drie kruispunten Jan van Renesseweg (maatregel 8, 9 en 10): uitvoering 1e kwartaal 2024
- Optimaliseren positie fietsers Stoofweg en kruispunt Stoofwekken (maatregel 4): uitvoering 1e kwartaal 2024
- Aanpassing bebording kruising Lagezoom in afstemming met provincie (maatregel 11): 1e deel 2024
- Voorbereiding invoering vergunninghouder parkeren Oude Moolweg en Zeeanemoonweg (maatregel 5): medio 2024 (invoering per 1 januari 2025)
- Nadere uitwerking ontwerp fietsstraat Laone met kostenraming (maatregel 13): medio 2024
- Nadere uitwerking aanpassing kruispunt Roelandsweg/P+R met kostenraming (maatregel 12): medio 2024 (apart deelproject)
De invoering van vergunninghouder parkeren Oude Moolweg en Zeeanemoonweg vergt de nodige voorbereidingen (aanpassing bebording, weghalen parkeerautomaten) en communicatie. Zeker nu we parallel daaraan voor alle vergunninghouder zones in Renesse 365 dagen en 24 uur per dag dit regime willen doorvoeren. Dit betekent dat bewoners ook voor een jaarrond vergunning moeten betalen.
Daarnaast hebben we nog diverse actiepunten, die voortkomen uit de 'Evaluatie centrum Renesse 2023'. Op 14 november 2023 hebben wij samen met dorpsraad en OVR de jaarlijkse evaluatie georganiseerd. Veel acties hangen samen met verkeerskundige aspecten.
Verder geven we uitvoering aan de optimalisatie van het P+R terrein, hetgeen tevens in een door de raad op 9 november 2023 aangenomen amendement is vastgelegd:
- Optimalisatie 1e deel: uitvoering 1e kwartaal 2024
- Optimalisatie 2e deel: ontwerp 3e kwartaal 2024 en uitvoering 4e kwartaal 2024/1e kwartaal 2025
Tot slot gaan we aan de slag met de uitvoering van de motie over het parkeerverwijssysteem (maatregel 6), zoals door de raad op 9 november 2023 vastgesteld.