Kruispunt P+R Roelandsweg

Tijdens de begrotingsbehandeling 2020 heeft de gemeenteraad per amendement besloten dat het college van burgemeester en wethouders in 2021 een onderzoek moet doen naar de haalbaarheid van een rotonde bij de ingang van het Transferium.
transferium-ingang

Update december 2024

De opdracht voor het onderzoek naar de inrichting van het kruispunt P+R met de Roelandsweg, inclusief een doorkijk voor herinrichting van het weggedeelte richting de rotonde nabij Helder, hebben we begin 2024 gegund aan RoyalHaskoning/DHV. We zijn pas eind 2024 gestart met de uitvoering van de opdracht, in afwachting van de beoogde ontsluiting van het project Herontwikkeling Manege Grol en het huidig gebruik van de P+R (telgegevens). Nu we hierover de nodige duidelijkheid hebben en ook de intensiteiten van het kruispunt hebben bepaald, kunnen we de opdracht in 2025 vervolgen. 

Het is de bedoeling om medio 2025 een voorkeursvariant voor dit kruispunt op te leveren, waarna we verder gaan met een eventuele ruimtelijke procedure en een aanbesteding van de werkzaamheden. Zoals het er nu naar uitziet, gaan de werkzaamheden pas in het 2e deel van 2026 starten.

Update juni 2024

We hebben de opdracht voor nader onderzoek naar de inrichting van het kruispunt P+R met de Roelandsweg, inclusief een doorkijk voor herinrichting van het weggedeelte richting de rotonde nabij Helder, aan RoyalHaskoning/DHV gegund. De projectgroep heeft in het eerste kwartaal van 2024 besloten het project voorlopig ‘on hold’ te zetten. De wijze van ontsluiting is mede afhankelijk van de beoogde ontsluiting van het project Herontwikkeling Manege Grol en het huidig gebruik van de P+R. Dat laatste wordt inzichtelijk gemaakt via tellussen. Wij wachten deze informatie af en vervolgen dan het project in de loop van het derde kwartaal van 2024.

Update januari 2024

Begin 2023 heeft de gemeenteraad de “Verkeersstudie Centrum Renesse 2022” vastgesteld. Wij hebben RoyalHaskoning/DHV eind 2023 verzocht offerte uit te brengen voor het uitvoeren van een nader onderzoek naar de inrichting van het kruispunt Roelandweg/P+R Renesse. 

In de Verkeersstudie (2022) staat het volgende in paragraaf 4.4.5 als vervolg op een eerder studie van adviesbureau Juust (2020): “Geadviseerd wordt het kruispunt anders in te richten met of een midden geleider of een rotonde. Vanuit veiligheid heeft een rotonde de voorkeur, echter geeft een kruispunt met midden geleider ook een grote verbetering op het gebied van verkeersveiligheid. Nadeel van de rotonde is het grote ruimtebeslag (ook buiten de huidige eigendomsgrenzen van de gemeente). Vanuit kostenoverwegingen kan hierdoor de variant met de midden geleider het meest kosteneffectief zijn.”

Wat van belang is voor de toekomstige inrichting van dit kruispunt, is dat een initiatiefnemer de naastgelegen gronden van Manege Grol (circa 6,5 hectare) wil ontwikkelen voor circa 75 woningen en de verplaatsing van de Jumbo supermarkt van circa 2.000 m2 bruto vloeroppervlakte. De supermarkt is daarbij beoogd aan de zijde van de Roelandsweg. 

Concreet vragen wij Royal Haskoning/DHV een uitgebreide analyse te maken voor de kruising Roelandsweg/P+R met een midden geleider, een rotonde of wellicht een derde optie. Hierbij dient onderscheid gemaakt te worden tussen de beste oplossing zonder ontwikkeling van Manege Grol en met ontwikkeling van Manage Grol. Tevens vragen wij aandacht voor eventuele aanpassing van het wegvak tussen de kruising, richting de rotonde Hogezoom/Vroonweg.

Update februari 2023

In de Verkeersstudie Renesse (in januari 2023 vastgesteld door de raad) is specifiek aandacht besteed aan het kruispunt P+R aan de Roelandsweg. Samengevat kan gesteld worden dat het op deze locatie vooral van belang is dat het gemotoriseerd verkeer afgeremd wordt. 

Geadviseerd wordt het kruispunt anders in te richten met of een midden geleider of een rotonde. Vanuit veiligheid heeft een rotonde de voorkeur, echter geeft een kruispunt met midden geleider ook een grote verbetering op het gebied van verkeersveiligheid. Nadeel van de rotonde is het grote ruimtebeslag (ook buiten de huidige eigendomsgrenzen van de gemeente). Vanuit kosten overwegingen kan hierdoor de variant met de midden geleider het meest kosteneffectief zijn. 

In beide gevallen is het fietspad een extra aandachtspunt. Gezien het feit dat de grootste stroom voertuigen vanuit het zuiden komt, is het vanuit verkeersveiligheidsoogpunt aan te bevelen de fietsroute op de P+R vooral ter richten op de oversteek ten noorden van de bushaltes. Hierdoor is een oversteek bij het kruispunt niet nodig. Eventueel kan dit benadrukt worden door het aanbrengen van struiken zodat het onaantrekkelijk is de weg op deze locatie over te steken en het aanpassen van de bewegwijzering (op het parkeerterrein zelf). Een andere randvoorwaarde die meegenomen dient te worden is dat het kruispunt deel uitmaakt van een route voor breed verkeer (voor het verplaatsen van strandhuisjes). Bij de een nieuwe inrichting van het kruispunt is dit een belangrijke randvoorwaarde.

Gelet op de beschikbare ambtelijke capaciteit wordt dit project in het 2e deel van 2023 verder opgepakt, waarbij geldt dat in de gemeentelijke begroting in totaal € 700.000 is opgenomen voor aanpassing van dit kruispunt.

Update augustus 2022

In het 4e kwartaal van 2021 is het niet meer gelukt een variantenstudie op te leveren. Bovendien heeft het college van burgemeester en wethouders besloten om, gelet op de beperkt beschikbare ambtelijke capaciteit en in afwachting van de uitkomsten van de verkeersstudie centrum Renesse, het project tijdelijk ‘on hold’ te zetten. Afhankelijk van de uitkomsten van de integrale verkeersstudie worden de verdere voorbereidende werkzaamheden medio 2023 weer opgepakt.

Update september 2021

In het 2e en 3e kwartaal van 2021 heeft Bureau Juust in samenspraak met de gemeentelijke projectgroep een aantal inrichtingsvarianten nader uitgewerkt en voorzien van een kostenraming. Deze varianten zijn in juli 2021 besproken met een delegatie van ondernemersvereniging en dorpsraad. 

We hopen in het 4e kwartaal de variantenstudie op te leveren en een voorkeursvariant voor te leggen aan college en raad. Zodra we hier meer nieuws over hebben, volgt berichtgeving op deze website.

Update april 2021

In februari 2021 hebben we Bureau Juust opdracht gegeven om een variantenstudie op te stellen. Juust heeft veel gebiedskennis, mede vanwege hun betrokkenheid bij de evaluatie van de openbare ruimte centrum. Begin maart hebben we een startoverleg gevoerd, op basis waarvan Juust eind maart een aantal mogelijke varianten voor een rotonde heeft geschetst. Daarbij heeft de gemeentelijke projectgroep ervoor gekozen om drie varianten nader uit te (laten) werken.

Deze drie verkeerskundige Voorlopige Ontwerpen worden in april verder uitgewerkt en van een globale kostenraming voorzien. Deze worden verwerkt in een rapportage met toelichting (mei 2021), waarna het college een besluit moet nemen over de voorkeursvariant, die we dan in de tweede helft van 2021 verder kunnen uitwerken.

De gemeenteraad wil uiteindelijk eind 2021 een besluit nemen over het al dan niet realiseren van een rotonde, het ontwerp en daarmee gepaard gaande kosten. Wij starten daarom de eerste maanden van 2021 met een ‘quick scan’ in de omgeving van de rotonde om te bezien welke aandachtspunten er zijn bij de verdere ontwikkeling van de rotonde. Vervolgens zullen we een aantal varianten schetsen en daarvan de kosten in beeld brengen.

Uiteindelijk zal de voorkeursvariant ter besluitvorming aan de gemeenteraad worden voorgelegd.