Definitief Ontwerp herinrichting Laone
17 september 2024
Begin 2023 stelde de gemeenteraad de Verkeersstudie Renesse 2022 vast, waarna het college eind december 2023 instemde met de aanvullende rapportage ‘Uitwerking verkeersmaatregelen Renesse 2023’. In deze rapportage staat het advies om de Laone her in te richten als fietsstraat. Begin 2024 deed het college nader onderzoek naar de realisatie van een fietsstraat en koos daarbij op 27 februari 2024 voor een model met eenrichtingsverkeer tussen parkeerterrein Laone en de Korte Moermondsweg. Vervolgens zijn we gestart met het opstellen van een Definitief Ontwerp voor herinrichting van de Laone.
Gedurende het opstellen van het Definitief Ontwerp zijn naast de verkeerskundige uitgangspunten ook andere aspecten in de planvorming betrokken en afgewogen. Zo hebben we tijdens het ontwerpproces rekening gehouden met behoud van zoveel mogelijk groenelementen, aangezien de uitstraling van de Laone als lommerrijke straat gewaarborgd moet blijven. Tijdens het ontwerpproces heeft er ook doorlopend een toets op civiele aandachtspunten plaatsgevonden. Dit leidt ertoe dat we riolering vervangen in het eerste deel van het plangebied (Mauritsweg) en aanvullend ook de riolering in de Scholderlaan aanpakken.
Het Definitief Ontwerp voor herinrichting Laone sluit qua materialisatie en profielen vrijwel geheel aan bij de eerdere ontwerpkeuzes in en rond het centrum Renesse. Er zijn uiteraard een aantal specifieke ontwerpkeuzes gemaakt, zoals het profiel voor het deel tussen parkeerterrein Laone en de Korte Moermondsweg, maar qua uitstraling passen die bij de herinrichting van alle overige deelgebieden. Voorafgaand aan de werkzaamheden wordt er nog een verkeersbesluit (met bebordingsplan) opgesteld op basis van het Definitief Ontwerp.
De raad besluit in november 2024 over het benodigde budget van € 1.650.000. Zonder budget kan het project niet uitgevoerd worden. Indien de raad het budget vrijmaakt, dan zijn we voornemens de werkzaamheden in de winter van 2025/2026 te starten. Gelet op de lengte van het tracé en het feit dat Stedin/Evides ook nog werkzaamheden aan kabels moeten uitvoeren, is de verwachting dat we ook in de winter van 2026/2027 nog bezig zijn met de herinrichting van de Laone.
U kunt het ontwerp en de ontwerpverantwoording hieronder downloaden: