Verkeersonderzoek (centrum) Renesse

De rode draad in de opwaardering en ontwikkeling van Renesse, meer in het bijzonder het centrumgebied en directe omgeving, is de verkeersstructuur.

Stand van zaken (maart 2017)

Eind januari 2017 heeft de gemeenteraad het verkeersplan centrum Renesse vastgesteld. Het verkeersplan is de basis voor het inrichtingsplan openbare ruimte. Het doel van het inrichtingsplan is drieledig:

  • Implementatie van de nieuwe verkeersstructuur: inzicht geven in de toekomstige invulling van de openbare ruimte van de kerkring en het dorpslint van Hogezoom en omgeving (Watermeterplein, Zoom, Zeeanemoonweg en Oude Moolweg). Daarnaast worden principe profielen uitgewerkt. Hoe wordt de verkeersstructuur ingepast, waar komt de markt, waar kun je nog parkeren, waar komen terrassen, waar komt de bewegwijzering, hoe wordt de expeditie geregeld, waar gaan we groen inpassen en waar kunnen kinderen lekker spelen?
  • Een beeld krijgen bij de technische en financieel-economische haalbaarheid: zijn de investeringen betaalbaar en is alles technisch en ruimtelijk uitvoerbaar?
  • Van lotgenoten in het centrum bondgenoten maken. De nieuwe inrichting levert niet alleen ‘winnaars’ op. Zo wordt er fors meer verkeer verwacht langs de woningen aan de Kromme Reke. Hoe kunnen we het woon- en leefklimaat dan zoveel mogelijk borgen?

Bij het opstellen van het inrichtingsplan is de positie van de kermis essentieel. Dat geldt met name voor de herinrichting van de kerkring. Het college van burgemeester en wethouders heeft in februari 2017, op basis van advies van dorpsraad en ondernemersvereniging, besloten om in principe uit te gaan van een ‘365 dagen per jaar’ inrichting van de kerkring met inpassing van de kermis. Kortom: de jaarrond inrichting van het centrum krijgt prioriteit, maar de kermis willen we zo veel mogelijk behouden.

Het inrichtingsplan kent de volgende deelgebieden:
plangebied verkeersplan

Graag willen we de nadere uitwerking van het inrichtingsplan weer samen met ‘het dorp’ oppakken. We hebben daarom weer een brede klankbordgroep geformeerd en voor besluitvorming door de gemeente zullen we nog een bewonersavond organiseren. Het is de bedoeling dat we vlak voor de zomer de inrichtingsvoorstellen tot het niveau van definitief ontwerp hebben gebracht, met een kostenraming per gebied. Dit is de basis om de raad te verzoeken voor de periode 2018 tot en met 2021 middelen ter beschikking te stellen om het centrum daadwerkelijk her in te richten.

stand van zaken - december 2016

Op 20 december heeft het college het raadsvoorstel voor het verkeersplan centrum Renesse naar de raad verzonden. Wij hebben het afgelopen jaar gebruikt om de beoogde verkeersstructuur als omschreven in het Masterplan Renesse te toetsen, aan te passen en (aanvullende) randvoorwaarden en maatregelen uit te werken. De raad neemt in januari 2017 een besluit over het verkeersplan.

Een van de doelstellingen in het Masterplan Renesse is minder auto’s in het centrum en meer ruimte voor fietsers, wandelaars, terrassen en evenementen. Het uitgewerkte verkeersplan bevestigt dat deze doelstellingen behaald kunnen worden met een aantal verkeerskundige ingrepen en aanpassing van de openbare ruimte, waaronder de straten aan de kerkring, de Hogezoom en enkele toegangswegen. Indien de maatregelen in het verkeersplan worden toegepast in de praktijk, dan zal de belevingswaarde in het centrum toenemen.

Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de huidige verkeersstromen en drukte in en rondom (het centrum van) Renesse hebben we besloten om tussen eind april en medio mei 2016 verkeerstellingen uit te voeren en tegelijkertijd ook de knelpunten met betrekking tot fiets parkeren in beeld te brengen. Deze tellingen hebben we eind juli en begin augustus nog uitgebreid met tellingen aan de Roelandsweg. Deze gegevens vormen belangrijke input voor het verkeersonderzoek en maken inzichtelijk dat we qua (verwachte) verkeersstromen op alle wegen binnen de normen blijven.

Het eerste half jaar van 2017 gebruiken we om het verkeersplan uit te werken tot het niveau van een definitief ontwerp. Tegelijkertijd maken we een investeringsbegroting met verwachte investeringen per deelgebied en concretiseren we de fasering van de werkzaamheden. Wij gunnen deze opdracht wederom aan KuiperCompagnons.

U kunt het verkeersplan, zoals de raad hierover in januari 2017 besluit, hieronder inzien.

verkeersplan centrum Renesse

Stand van zaken (september 2016)

Eind april en de eerste weken van mei zijn de verkeerstellingen uitgevoerd in en rond het centrum van Renesse. Op verzoek van de dorpsraad en ondernemersvereniging hebben we eind juli/begin augustus nog een verkeerstelling uitgevoerd aan de Roelandsweg, om te bezien wat de verkeersdruk op die plaats is op drukke dagen. Dit heeft een grote database met waardevolle informatie over verkeersstromen naar en in Renesse opgeleverd. Deze informatie is de afgelopen maanden geanalyseerd, geïnterpreteerd en vervolgens gebruikt om de opzet voor het verkeersplan, zoals opgenomen in het Masterplan Renesse, nader te bezien.

Het laatste kwartaal van 2016 gebruiken we om het verkeersplan nader uit te werken in wat concretere inrichtingsvoorstellen, dwarsprofielen en een fasering van werkzaamheden, zodat de gemeente vanaf begin 2017 verder kan met de voorbereidingen van de verkeersstructuur in en rond (het centrum van) Renesse. Daarbij is het hoofddoel nog steeds om het centrum (be)leefbaarder te maken voor inwoners, ondernemers en recreanten. Medio oktober komt de klankbordgroep bij elkaar om de uitwerking van het verkeersplan te bespreken, waarna op 22 november een openbare informatiebijeenkomst plaatsvindt in het dorpshuis. Het is de bedoeling om input uit deze bijeenkomsten te verwerken en vervolgens het verkeersplan te laten vaststellen door de raad in januari of februari 2017.

 

projectinformatie:

Probleem- en doelstelling

De beoogde verkeersstructuur voor het centrum van Renesse is tot stand gekomen na intensieve afstemming met bewoners, ondernemers en andere belangstellenden. De insteek van deze nieuwe structuur is het leefbaarder maken van het centrum en het creëren van meer belevingswaarde in de openbare ruimte. We willen graag minder auto’s in het centrum en de prioriteit verleggen naar het langzaam verkeer, zodat wandelen, fietsen, spelen, terrassen en evenementen meer ruimte krijgen. Ook omliggende wegen en terreinen als de Recreatieverdeelweg en het Transferium moeten beter benut worden.

De voorgestelde verkeersstructuur vormt een belangrijk vertrekpunt voor de stapsgewijze (her)inrichting van de openbare ruimte en ontwikkelingen van projectgebieden als de Dreef, Ecoscope en de Jan van Renesseweg. Kortom: de huidige verkeersstructuur moet aangepast worden om de kwaliteitsslag in de openbare ruimte te kunnen bereiken.

Resultaat

Wij hebben KuiperCompagnons verzocht de verkeersstructuur, die onder meer in paragraaf 6.2 van het Masterplan Renesse is beschreven, te toetsen. Wij vragen enerzijds een verkeerskundig advies over de verkeerscirculatie voor zowel voetgangers, fietsers, autoverkeer als vrachtverkeer (expeditie), inclusief auto- en fiets parkeren. Anderzijds willen wij ook graag specifieke adviezen over de beste fysieke inrichting van de diverse straten en wegen in het plangebied, inclusief auto- en fiets parkeren. Concreet doen we het volgende:

  • Het in beeld brengen van de knelpunten en kansen van de huidige verkeersstructuur.
  • Een verkeerskundige toetsing op de voorgestelde verkeersstructuur, met oog voor aspecten als bereikbaarheid, doorstroming, inrichting en verkeersveiligheid.
  • Aandragen van aanvullingen (aanscherpingen, aanpassingen) in de voorgestelde verkeersstructuur.
  • Randvoorwaarden en (fysieke) inrichtingseisen/voorstellen voor implementatie, zodat deze vertrekpunt kunnen zijn voor de ontwikkeling van de openbare ruimte.
  • Voorstel voor fasering van de aanpassing van de infrastructuur in relatie tot de planning van de projecten in de openbare ruimte.

In de uitwerking moet in ieder geval specifiek aandacht zijn voor tweerichtingsverkeer op de kerkring (oost), shared space op de Hogezoom, afsluiting van woonstraten om sluipverkeer te voorkomen en beoogde nieuwe verkeersmaatregelen (zoals verbindingsweg voor de auto tussen Stoofweg en Transferium).

Plangebied

Het plangebied is gelijk aan de afbeelding in paragraaf 6.2 van het Masterplan Renesse en omvat in ieder geval de volgende (bestaande) straten, wegen en parkeervoorzieningen:

  • Stoofweg
  • Roelandsweg
  • Kromme Reke
  • Lange Reke
  • Korte Reke
  • Hogezoom
  • De Zoom
  • Zeeanemoonweg
  • Wilhelminaweg
  • Mauritsweg
  • Jan van Renesseweg
  • Oude Moolweg
  • Lindelaan
  • Emmaweg
  • Laône
  • Vroonweg
  • Zeedistelweg
  • Transferium

plangebied 14-12-2016 - verkeersplan

Betrokken partijen

De stuurgroep neemt besluiten en adviseert het college en de raad. De projectgroep geeft de belangrijkste aanzet voor de plannen en bewaakt de communicatie en budgetten. In de projectgroep hebben de volgende organisaties zitting:

  • Gemeente Schouwen-Duiveland
  • Ondernemersvereniging Renesse: Bruno v.d. Hoek
  • Dorpsraad Renesse: Arie Kok en Joke Broekhuis
  • KuiperCompagnons: Martijn Niehof en Dick van Veen

Meer informatie over de samenstelling en taken van de project- en stuurgroep vindt u onder het kopje ‘Organisatie’.

Belangrijk in de verdere uitwerking van de verkeersinfrastructuur is de interactie en afstemming met ‘de omgeving’. Dit is ook gebeurd in het kader van de verkeersstructuur, zoals deze nu in het Masterplan is opgenomen. In dat kader hebben we een klankbordgroep samengesteld:

  • Dhr. A. te Broekhorst, Stichting Horeca Renesse
  • Mevr. E. Horst, Camping International
  • Dhr. L. Hart, Pension Zeerust
  • Dhr. L. Vlaanderen, Wapen van Zeeland
  • Dhr. J.P. Staal, Juwelier Renesse
  • Dhr. R. de Roo, Schouwse Winkel
  • Dhr. W. Hoogerhuis, Delta Warenhuis
  • Mevr. L. van Oosten, Belang bewoners Kromme Reke
  • Dhr. M. Jonker, Belang bewoners Kromme Reke
  • Dhr. R. van Oost, Relax Chalets

De klankbordgroep heeft als taak om tussentijdse resultaten, in de vorm van documenten, (ontwerp)tekeningen en nadere onderbouwingen te toetsen. De klankbordgroep heeft echter geen besluitvormende bevoegdheden.

Planning

We hanteren de volgende planning:

  • 2e kwartaal: analyse resultaten tellingen
  • 3e kwartaal: uitwerken verkeersstructuur
  • 4e kwartaal: opstellen definitieve verkeersstructuur

Budget

De raad heeft € 30.000 ter beschikking gesteld voor het verkeersonderzoek.