Strandkerk en omgeving Renesse

Op het perceel Hoogenboomlaan 3 te Renesse staat de ‘Strandkerk’. Deze locatie is al jaren een doorn in het oog van onze gemeente, inwoners en ondernemers in Renesse.

Stand van zaken - maart 2017

De eerste maanden van 2017 hebben er diverse sessies plaatsgevonden met bewoners en ondernemers in het gebied, in de vorm van openbare informatieavonden en klankbordgroepen. Duidelijk is dat de inrichting van de Strandkerk en omgeving de gemoederen bezighoudt en er in het gebied diverse belangen aan de orde zijn. De gemeente Schouwen-Duiveland en KuiperCompagnons spannen zich in deze belangen bij de inrichtingsvoorstellen van het wegtrace Vroonweg, Kabbelaarsweg, Hoogenboomlaan en de herontwikkeling van het hotel zo goed mogelijk af te wegen. Daarbij beseffen we dat individuele belangen zich niet altijd verenigen met het openbare/publieke belang. Op basis van bovengenoemde sessies en het inzicht in de diverse belangen houdt de gemeente in beginsel vast aan het ‘voorkeurstrace’ (slinger door de Strandkerk) zoals het college dit in november 2016 al heeft vastgesteld (zie hieronder).

voorkeurstracee
Indien noodzakelijk, dan kan de gemeente overstappen op een alternatief, waarbij de loop van het huidige wegtrace behouden blijft (zie hieronder).

huidige tracee

Op dit moment lopen er nog diverse onderzoeken om de ruimtelijke en milieutechnische haalbaarheid van het plan te onderzoeken. Zo doen we onderzoek naar archeologie, gevolgen voor de natuur en geluid. De uitkomsten van deze onderzoeken bepalen of de gemeente vasthoudt aan het voorkeurstrace of wellicht het alternatief verder moet ontwerpen. Tevens voeren we nog steeds overleggen over grondaankopen, waarbij we kunnen melden dat we met alle eigenaren die we nodig hebben voor het profiel van het wegtrace principe afspraken hebben over het gebruik van de gronden.

Wij verwachten medio april weer een bewonersavond te organiseren in het kader van dit project.

stand van zaken - december 2016

Besluitvorming Strandkerk en omgeving

Op 22 november 2016 heeft het college van burgemeester en wethouders een aantal besluit genomen in het kader van het project ‘Herontwikkeling Strandkerk en omgeving’.

Voorkeurstracé

Het voorkeurstracé is uitgewerkt in een schetsontwerp. Dit ontwerp laat de beoogde ligging/loop van de diverse wegen en paden zien en geeft weer hoe het verkeer van elkaar gescheiden wordt (profiel van de weg). Het schetsontwerp laat nog voldoende ruimte voor nadere invulling, hetgeen we in overleg met omwonenden en omliggende (recreatie)bedrijven zullen oppakken de komende tijd.

Wij hebben het schetsontwerp van het voorkeurstracé hieronder bijgesloten.

schetsontwerp voorkeurstracé

De focus van het ontwerp ligt op verkeersveiligheid en in het bijzonder op het scheiden van langzaam en gemotoriseerd verkeer. In het kort geldt het volgende:

  • We kiezen voor een scheiding van voetpad, fietspad en rijbaan aan de noordzijde van het projectgebied. Het voetpad is 1,40 meter breed, het fietspad 3,00 meter en de (hoofd)rijbaan 5,50 meter (zie profiel). Tussen het fietspad en de rijbaan is een groenstrook van 1 meter opgenomen, uitgezonderd een klein deel vlak voor de ingang van Camping Schouwen.
  • De (hoofd)rijbaan doorkruist het perceel van de voormalige Strandkerk en sluit vervolgens weer aan op de rotonde bij horecavoorziening Helder.
  • We houden rekening met een ruiterpad (2 meter breed) vanaf de ingang camping Julianahoeve tot en met het huidige ruiterpad aan de Vroonweg, gelet op de ontwikkelingen rondom de ruiterpaden in Renesse.
  • Aan de zuidzijde van het projectgebied maken we idealiter een aansluiting op het huidige fietspad vanuit de Vroongronden door een gecombineerd voet- en fietspad in een wat ‘informelere’ sfeer aan te leggen. Dit betekent in ieder geval dat er geen asfalt wordt gebruikt.

Indien we vanwege kosten een keuze moeten maken tussen een noordelijk (gescheiden) voet- en fietspad en een zuidelijk (gecombineerd) voet- en fietspad, dan kiezen wij uiteindelijk voor de eerste optie.

Wat is er gebeurd en wat gaat er de komende tijd gebeuren

De afgelopen maanden hebben we diverse oriënterende overleggen gevoerd met grondeigenaren in het plangebied, die we nodig hebben om de aanleg van het beoogde tracé te kunnen realiseren. Deze overleggen zetten we de komende tijd voort en waar mogelijk sluiten we koop- en of ruilovereenkomsten.
Tegelijkertijd doen we diverse verkennende (ruimtelijke) onderzoeken naar onder meer aspecten als bodem, archeologie, geluid et cetera, zodat we op voorhand weten met welke aandachtspunten we in het kader van wijzigingen van het bestemmingsplan en/of vergunningaanvragen  rekening moeten houden. Specifieke aandacht hebben we voor het onderdeel natuur, gelet op de ligging van de Vroongronden ten opzichte van het beoogde tracé (en het nieuwe hotel), en het onderdeel waterberging.

Laatste informatie over herontwikkeling hotel

De exploitant van het Arc Hotel Zeeland (AHZ) aan de Vroonweg 33 in Renesse doet onderzoek naar renovatie of nieuwbouw van dit hotel, omdat de hotelvoorzieningen niet meer aan de eisen en wensen van zijn klanten voldoen.  AHZ heeft ons laten weten dat nieuwbouw de voorkeur heeft. Zij gaan nu uitzoeken wat de ruimtelijke en financiële haalbaarheid van nieuwbouw van het hotel op dezelfde locatie is, eventueel met aankoop van stukjes grond van onze gemeente, waaronder een deel van het perceel van de voormalige Strandkerk. Als uit het financieel en ruimtelijk onderzoek blijkt dat nieuwbouw haalbaar is,  dan willen wij medewerking verlenen aan nieuwbouw. Dit soort onderzoek brengt hoge kosten met zich en daarom is het gebruikelijk een intentieovereenkomst te sluiten. In deze overeenkomst legt de gemeente vast welke onderzoeken de eigenaar moet uitvoeren. De overeenkomst geeft de eigenaar zekerheid, omdat ook is vastgelegd dat bij een positieve uitkomst van de onderzoeken de gemeente haar medewerking verleent aan het opstarten van een ruimtelijke procedure voor de nieuwbouw van het hotel. De intentieovereenkomst wordt op korte termijn getekend.

Stand van zaken (september 2016)

Infrastructuur

De gemeente Schouwen-Duiveland heeft in het voorjaar van 2016 diverse varianten getekend voor de aanpassing van de Hoogenboomlaan, Kabbelaarsweg en Vroonweg. Een voor alle betrokkenen (bewoners, campingexploitanten et cetera) ideale oplossing lijkt niet voorhanden, maar mede naar aanleiding van enkele gesprekken en e-mailwisselingen met enkele ‘stakeholders’ werkt de gemeente momenteel aan een zogenaamde voorkeursvariant. In het vierde kwartaal van 2016 hoopt de gemeente meer duidelijkheid te kunnen geven over de beste inrichting van de wegen rondom de voormalige Strandkerk, mede gelet op de ontwikkeling van het Arc hotel. Het is, gelet op het grote aantal verkeersbewegingen in dit gebied, in ieder geval niet mogelijk om fietsers en gemotoriseerd verkeer op 1 rijbaan te plaatsen (zoals in de nieuwe situatie Jan van Renesseweg). Een gescheiden wandel-, fietspad en rijbaan voor gemotoriseerd verkeer is daarom het uitgangspunt. Tot slot onderzoeken wij de mogelijkheid een ruiterpad aan te leggen langs de Hoogenboomlaan richting het huidige pad langs de Vroonweg. Voor een zo effectief en veilig mogelijke oplossing vanuit het oogpunt van verkeer is de gemeente afhankelijk van de medewerking van enkele grondeigenaren in het gebied om de infrastructuur aan te passen. Deze gesprekken zijn onlangs opgestart.

locatie strandkerk

 

Strandkerk

De Strandkerk is inmiddels gesloopt en het perceel is ingezaaid. Vooralsnog willen we het perceel deels inzetten voor de aanpassing van de infrastructuur en deels verkopen voor de ontwikkeling van het Arc hotel.

Hotel

De exploitant van het hotel verkent momenteel de ruimtelijke en financiële mogelijkheden om zijn hotel te renoveren en/of nieuw te bouwen. De gemeente heeft een randvoorwaarden document opgesteld, aan de hand waarvan de exploitant zijn plannen nader kan uitwerken. De exploitant heeft inmiddels een eerste schetsontwerp gepresenteerd aan onze gemeente. Dit schetsontwerp is positief ontvangen, maar er zijn nog de nodige uitdagingen om het ontwerp passend te maken in/voor de omgeving. De exploitant zal zijn plannen de komende maanden verder uitwerken en concretiseren, maar is daarbij mede afhankelijk van de keuze voor het wegtrace langs zijn hotel (zie hierboven).

Bonafide en de Karavaan

Voor meer informatie over de ontwikkeling van de voormalige campings Bonafide en Karavaan verwijzen we u naar BPD Arcus Renesse B.V.

 

Projectinformatie:

Probleem- en doelstelling

De bestaande infrastructuur in en rondom dit perceel (Vroonweg, Kabbelaarsweg en Hoogenboomlaan) voldoet bovendien niet meer aan de eisen van de tijd, gelet op de verschillende gebruikers en voertuigen van/op de wegen en het achterliggende recreatiegebied. Het gebruik van de infrastructuur leidt tot gevaarlijke situaties. Verder wil ook de exploitant van het naastgelegen hotel overgaan tot verbouw of nieuwbouw van zijn voorziening en is BPD Arcus Renesse B.V. voornemens de (voormalige) campings Karavaan en Bonafide te herstructureren.

Graag willen we een complete en zo integraal mogelijke herstructurering van het gebied bewerkstelligen, waarbij de Strandkerk wordt gesloopt, de exploitant zijn hotel kan (ver)bouwen en onze gemeente de infrastructuur in het gebied kan aanpakken. Voor wat betreft de infrastructuur ligt de focus op verkeersveiligheid, meer in het bijzonder het scheiden van langzaam en gemotoriseerd verkeer. Het perceel van de Strandkerk wordt enerzijds gebruikt voor aanpassing van de infrastructuur en anderzijds voor een upgrading van het Arc hotel.

Resultaat

Het uiteindelijke resultaat van deze integrale ontwikkeling:

  • Aankoop van het perceel Strandkerk
  • Sloop en sanering pand en perceel Strandkerk
  • Renovatie of nieuwbouw hotel, al dan niet met ontwikkeling deel perceel Strandkerk
  • Aanpassing infrastructuur Vroonweg, Kabbelaarsweg en Hoogenboomlaan

Planning

De gemeente is verantwoordelijk voor de aanpassing van de infrastructuur en alle werkzaamheden die daarmee samenhangen. Daarvoor geldt de volgende voorlopige (grove) planning:

  • 4e kwartaal 2016: overleggen aankoop en ruil gronden
  • 4e kwartaal 2016: uitvoeren verkennende ruimtelijke onderzoeken
  • 4e kwartaal 2016: opstellen voorlopig ontwerp tracé (inclusief kruisingen)
  • 1e kwartaal 2017: afronden aankoop en ruil gronden
  • 1e kwartaal 2017: opstellen definitief ontwerp tracé (inclusief kruisingen)
  • 2e kwartaal 2017: voorbereidingen ruimtelijke procedure
  • 2e kwartaal 2017: afronden ontwerp tracé
  • 3e kwartaal 2017: start ruimtelijke procedure
  • 3e kwartaal 2017: opstellen aanbestedingsdocument werkzaamheden tracé
  • 4e kwartaal 2017: aanbesteding tracé
  • 1e kwartaal 2018: gunning werkzaamheden
  • 2e kwartaal 2018: afronding ruimtelijke procedure
  • 3e kwartaal 2018: start werkzaamheden

Budget

De raad heeft eind 2015 een investering van € 1.500.000 ter beschikking gesteld voor aanleg van de infrastructuur.